امروز 16 تیر 1399, 05:22



جهت استفاده از تمامی امکانات سایت  باید وارد  و یا عضو شوید

خروج

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است





ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 14 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدي
نويسنده پيغام
 موضوع پست: محرم
پستارسال شده در: 12 آبان 1392, 14:23 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 6 مرداد 1392, 14:57
پست ها : 3710
محل سکونت: تهران
تشکر کرده: 15542 تا این لحظه
تشکر شده: 9182 تا این لحظه
می دانم بابا دو بخش است؛ بخشی در صحرا و بخشی بالای نیزه.

اما این که عمو چند بخش است، فقط بابا می داند...



باید کوچک زندگی کرد و بزرگ مرد...

امضا: حضرت علی اصغر (ع)

پیشاپیش محرم الحرام بر همگی تسلیت باد.
التماس دعا

_________________
دوستان عزیزم خیلی خیلی التماس دعا.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 14 آبان 1392, 15:03 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 6 مرداد 1392, 14:57
پست ها : 3710
محل سکونت: تهران
تشکر کرده: 15542 تا این لحظه
تشکر شده: 9182 تا این لحظه
نامگذاری هفته اول ماه محرم‌الحرام به عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر، یک نامگذاری ارزشمند و دارای آثار ماندگاری در عرصه اجتماعی است. چرا که این اقدام فی‌الواقع از این حقیقت ناشی می‌شود که در تفکر شیعی، قیام عاشورا و نهضت خونین حسینی با دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای عجین شده که هرکدام دیگری را در اذهان تداعی می‌کنند. امر به معروف و نهی از منکر روش پیامبران و شیوه صالحان و فریضه بزرگ الهی است که سایر فرایض به وسیله آن به پا داشته می‌شود و در پرتو آن راهها امن، کسب‌ها حلال، حقوق افراد تامین و زمین‌ها آباد می‌گردد، از دشمنان انتقام گرفته می‌شود و کارها در مسیر صحیح قرار می‌گیرد. هدف خلقت، رسیدن به کمال در سایه سار عبودیت و عروج از نردبان معرفت در راستای لقای خالق هستی است، اما این طی طریق بدان معنا نیست که خداوند سبحان رفع موانع و هموار ساختن راه بندگان به سوی او را وظیفه سالکان طریق حق برنشمارد.
در نهضت امام حسین (ع) و قیام عاشورا عوامل متعددی دخالت داشته است که مهمترین آنها اقامه دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. یعنی اگر مردم کوفه امام حسین (ع) را به کوفه دعوت نمی‌کردند و بایزید بر بیعت امام با خود اصرار نمی‌کردند، باز امام حسین (ع) نهضت و قیام خود را دنبال می‌کرد. امام حسین (ع) برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. این نص کلام خود امام است: «این ما خرجت اشرا و لا بطلا و لا مفسدا و لا ظالما انما خرجت بطلب الاصلاح فی امه جدی اریدان امر به بالمعروف وانهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابی طالب علیه‌السلام» (مقتل خوارزمی- ۱۸۸/۱.) امام حسین (ع) یک شخص مصلح بود، روح اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر تا لحظه آخر در وجود ایشان متجلی بود. به قول خودش امر به معروف و نهی از منکر جزء خون و حیاتش شده بود و امکان نداشت از حسین (ع) جدا شود. بنابراین عنصر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اصل مستقل و یک عامل اساسی در نهضت امام حسین (ع) مطرح می‌باشد.
برای درک بهتر هدف امام حسین (ع) در اجرا و احیای عنصر امر به معروف و نهی از منکر باید به شرایط و اوضاع واحوال آن دوران اشاره شود. شرایط با توجه به سخن امام حسین (ع) در اصلاح امت جدش به نظر می‌رسد که به گونه‌ای جامعه از اسلام راستین فاصله گرفته بود که صرفا از اسلام جز نام چیز دیگری باقی نمانده بود. حکومت معاویه و یزید یک حکومت جابرانه و ستمگر بود.
در این شرایط بود که امام حسین (ع) ندا در می‌دهد که اگر دین اسلام و دین جدم به جز با کشته‌شدن من برپا نمی‌ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید. در حالی که رواج بیش از حد منکرات در عهد خلافت امویان، احیای سنن و ارزش‌های جاهلی، مهجور ماندن اسلام و در یک کلام استحاله دین رسول‌الله (ص) به دست خاندان اموی عامل زمینه‌ساز شکل‌گیری نهضت عاشورا بود، امام حسین(ع) با هدف وانگیزه اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه‌داشتن و پاسداری از سیره رسول‌الله برای مقابله با ستم و استبداد یزید بپا خاست.
براین اساس ماهیت نهضت عاشورا احیای اسلام و خط‌مشی امام‌حسین(ع) برای تحقق دین واصلاح است، شهادت بود. چرا که خون امام حسین(ع) و یارانش استمرار و تداوم و بقای اسلام را موجب گردید. آثار انقلاب بزرگ امام حسین(ع) فقط محدود به زمین کربلا و مختص به روز عاشورا نشد بلکه اسوه و الگویی برای تمام حرکت‌های حق‌طلبانه در تمام اعصار و برای تمام نسل‌ها گردید و به عنوان میزان، عذر و بهانه را از همه ساقط نمود. واقعیت این است که باید افکار عمومی و جامعه دینی و اخلاقی‌مان را نسبت به تمام مظاهر معروف و منکر آشنا سازیم و حقیقت و حکمت این دو فریضه الهی را به نحوی موثر به همگان آموزش دهیم.
فریضه امر به معروف و نهی از منکر نه به دنبال خشونت‌ورزی است و نه خواهان تذکری است که موجب رنجش خاطر و کینه‌ورزی اشخاص نسبت به یکدیگر شود. امر به معروف و نهی از منکر نشانه عشق انسان به همنوع است. واضح است که عشق، خشونت و زد و خورد و ضرب و جرح و... دایر نمی‌تابد. بنابراین همه موظفند حقیقت شرعی و مطلوب این دو زمینه را با فرهنگسازی و جریان سازی به جامعه منتقل کنند. واقعیت آن است که امر به معروف سبب دلگرمی و تقویت افرادکم اراده می‌شود و در برابر نهی از منکر جبران کننده کمبود تقوای برخی از افراد جامعه است. امر به معروف حافظ مرزها و حقوق افراد است و نشانه غیر دینی، احساس مسئولیت و مشکلات مردم را مشکلات خویش دانستن است.
    امر به معروف و نهی از منکر نوعی قرنطینه، روحی در برابر عیب‌ها و گناهان سرایت کننده است. امر به معروف و نهی از منکر نوعی انضباط اجتماعی است یعنی محدود به تمایلات اشخاص در برابر مصالح جامعه، با منکراتی چون غیبت کردن تا دروغ‌پردازی و بدرفتاری با دیگران که همگی جزو منکرات بسیار مذموم هستند گرفته تا سوءظن به دیگران و پارتی بازی و گرانفروشی و ... باید مبارزه کرد. همه ما موظفیم که در مقابل چنین منکراتی با رعایت اصول، وارد عمل شویم.
هرچند امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هفتمین و هشتمین فرع از فروع دین مطرح شده است، اما وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم، میزان وسیع روایت‌های اهل بیت پیرامون آثار آن، ما را به شگفتی وا می‌دارد گویی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به واجبات دیگر، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

_________________
دوستان عزیزم خیلی خیلی التماس دعا.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 14 آبان 1392, 15:30 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 6 مرداد 1392, 11:10
پست ها : 1692
تشکر کرده: 2849 تا این لحظه
تشکر شده: 4946 تا این لحظه
ﻣﺤﺮم آﺗﺶ ﺳﺠﺎده و ﺧﻮن ﻣﺤﺮم دﻓﺘﺮ اوﻟﯽ ﻣﺠﻨﻮن
ﻣﺤﺮم داغ ﻻﻟﻪ ﻧﻮر دﯾﺪه ﻣﺤﺮم ﻗﺎﻣﺖ ﻧﺨﻠﯽ ﺧﻤﯿﺪه
ﻣﺤﺮم ﻧﻘﺶ ﻣﺎه روی ﻋﺒﺎس ﻣﺤﺮم ﺗﯿﺮ ﭘﯿﮑﺎن ﺑﺮ ﻟﺐ ﯾﺎس
ﻣﺤﺮم ﺑﻐﺾ ﺑﺎ اﻧﺪوه و ﭘﯿﮑﺎر ﻣﺤﺮم ﻣﺸﻖ روزی ﭼﻮن ﺷﺐ ﺗﺎر
ﻣﺤﺮم از ﻏﻢ ﺟﺎﻧﻢ ﺣﺴﯿﻦ اﺳت ﮐﻪ ﺑﺮرﺧﺴﺎرﺑﯽ ﺑﯽ ﻧﻮرﻋﯿﻦ اﺳﺖ
ﻣﺤﺮم ﻗﺘﻠﮕﺎه ﭘﻮر ﺧﺎﺗﻢ ﻣﺤﺮم ﺗﺎ اﺑﺪ رﺳﻮای ﻣﺎﺗﻢ
ﻣﺤﺮم ﻣﺸﮏ ﭘﺎره دﯾﺪه ی ﺗﺮ ﻣﺤﺮم زﯾﻨﺐ ﺑﯽ ﯾﺎر و ﯾﺎور
ﻣﺤﺮم ﻣﮑﺘﺐ ﻋﺸﻖ اﻣﯿﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﮐﻮن و ﻣﮑﺎﻧﺶ ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ اﺳﺖ
ﻣﺤﺮم ﺗﺸﻨﻪ ﮐﺎﻣﯽ ﺑﺮ ﻟﺐ آب ﻣﺤﺮم دﺳﺖ ﺑﯽ ﺑﺎزوی ارﺑﺎب
ﻣﺤﺮم را ﺳﺮاﺳﺮ ﻋﺸﻖ ﻧﺎم اﺳﺖ ﻣﺤﺮم از ﺑﻼ ﺷﻮرﯾﺪه ﮐﺎم اﺳﺖ
ﻣﺤﺮم از ازل ﻣﺸﻖ ﻧﺒﯽ ﺑﻮد ﻣﺤﺮم را ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻣﻨﺠﻠﯽ ﺑﻮد
ﻣﺤﺮم داغ دل ﺑﺎ ﺳﻮز ﺳﯿﻨﻪ ﻣﺤﺮم ﺧﺸﻢ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﻨﻪ
ﻣﺤﺮم ﺧﺎر و ﻻﻟﻪ ﺟﻨﮓ و ﮐﯿﻨﻪ ﻣﺤﺮم ﺑﻐﺾ اﻧﺪوه ﺳﮑﯿﻨﻪ
ﻣﺤﺮم ﭘﺎ ﺑﺮھﻨﻪ ﺧﺎر در ﭘﯽ ﻣﺤﺮم وﺣﯽ ﻣﻨﺰل ﺑﺮ ﺳﺮ ﻧﯽ
ﻣﺤﺮم ﺧﻔﺘﻪ در ﺧﺎﮐﺶ دل ﺷﯿﺮ ﻣﺤﺮم ﺣﺮب ﺣﻨﺠﺮ ﺑﺎ ﻟﺐ ﺗﯿﺮ
ﻣﺤﺮم روز ﺣﺸﺮ ﺧﻔﺘﻪ از ﺧﺎک ﻣﺤﺮم زﻧﺪه و ﭘﺎﯾﻨﺪه اﻓﻼک
ﻣﺤﺮم ﺷﻮق ﭘﺮواز و ﭘﺮﯾﺪن ﻣﺤﺮم را ﺳﺮاﺳﺮ ﻋﺸﻖ دﯾﺪن
ﻣﺤﺮم ﺟﺎم ﻣﯽ از دﺳﺴﺖ ﺳﺎﻗﯽ ﻣﺤﺮم ﻣﺴﺖ ﻣﺴﺖ ﺗﺎ روز ﺑﺎﻗﯽ
ﻣﺤﺮم روز ﻣﺤﺸﺮ ﺳﺮﻓﺮاز اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺮوﻓﺶ ﭼﻮ ﻣﻨﮑﺮ ﺑﯽ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ
حلول ماه محرم ، ماه پژمرده شدن گلستان فاطمه تسليت باد .

_________________
گاهی باید خدا راشکر کنی نه اصلا بغل کنی و ببوسی که چیزی را که روزی از او میخواستی به تو ارزانی نکرد


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 14 آبان 1392, 15:50 
آفلاين
مدیر بخش
مدیر بخش
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 6 مرداد 1392, 09:50
پست ها : 1618
محل سکونت: مشهدمقدس
تشکر کرده: 7219 تا این لحظه
تشکر شده: 4993 تا این لحظه
عزیزان اینجا هم میگم کتاب اسرار عاشورا و آفتاب در حجاب رو حتما حتما بخونید

_________________
بايد دنيا را کمي بهتر از آنچه تحويل گرفته اي تحويل دهي
خواه با فرزندي خوب،
خواه با باغچه اي سرسبز
خواه با اندکي بهبود شرايط اجتماعي
و اينکه بداني حتي فقط يک نفر
با بودن تو ساده تر نفس کشيده است
يعني تو موفق شده اي


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 14 آبان 1392, 16:35 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 6 مرداد 1392, 14:57
پست ها : 3710
محل سکونت: تهران
تشکر کرده: 15542 تا این لحظه
تشکر شده: 9182 تا این لحظه
دوباره ماه محرّم، دوباره بوي حسين
دوباره برسر هر كوچه گفت و گوي حسين

بيا به دسته ی ما نوحه ی جنون سر كن
كه مي­رويم شباشب، به جست و جوي حسين

حسين، وارث كشف و شهود غار حراست
چه هاي و هوي محمّد، چه هاي و هوي حسين

نبسته اند به روي حسين، هرگز آب
فرات، آب ننوشيد از گلوي حسين

فرات، تشنه ی لب هاي تفته جوشش بود
فرات، آب شد از شرم، رو به روي حسين

قتيل قبله هميشه به ياد مي مانَد
بيا كه مهر نماز است، خاك كوي حسين

چنين كه در دل من ،داغ كربلا جاري ست
شهيد مي شوم از هُرم آرزوي حسين

طلوع مي كند آخر طليعه ي موعود
مسير قبله عوض مي شود، به سوي حسين

ایام عزای مولا تسلیت باد...

_________________
دوستان عزیزم خیلی خیلی التماس دعا.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 14 آبان 1392, 23:48 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 20 مرداد 1392, 11:51
پست ها : 528
محل سکونت: اصفهان
تشکر کرده: 1411 تا این لحظه
تشکر شده: 2177 تا این لحظه
فدای صداقت اون بی سوادی که ازش پرسیدن عشق چند حرفه؟گفت :چهار حرفه همه بهش خندیدن اما زیر لب میگفت:حسین مگه چند حرفه؟؟

_________________
رب لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 15 آبان 1392, 16:08 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 6 مرداد 1392, 14:57
پست ها : 3710
محل سکونت: تهران
تشکر کرده: 15542 تا این لحظه
تشکر شده: 9182 تا این لحظه
تا کرب و بلا هست ، زمین را عشق است
آه دل همواره غمین را عشق است
هر چند که هیچ است همه ارزش ما
مجنون حسینیم ، همین را عشق است

_________________
دوستان عزیزم خیلی خیلی التماس دعا.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 15 آبان 1392, 16:41 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 3 مهر 1392, 16:28
پست ها : 574
تشکر کرده: 501 تا این لحظه
تشکر شده: 1605 تا این لحظه
هر یک از شب های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام گذاری شده است. نام گذاری این شب ها با گذشت زمان صورت گرفته و واضع خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت بخش کربلا یعنی امام حسین(ع) و هم آهنگی شور و التهاب مراسم و روضة آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است.

شب اول: مسلم بن عقیل
مسلم، نخستین شهید واقعة کربلاست. شهادت او کمی پیش تر از حادثه کربلا رخ داده است و شب نخست ماه محرم به پاس فداکاری و جان فشانی های این سفیر شهید راه سرخ، شب حضرت مسلم بن عقیل نام نهاده شده است. مسلم الگوی محبت و وفاست. او عاشقی دل باخته بود که تا آخرین لحظه از عشق پاک خود به حسین(ع) دست بر نداشت و در اوج بی وفایی کوفیان به مولایش وفادار ماند.

شب دوم: ورود به کربلا
امام حسین(ع) روز دوم محرم سال 61ه ق به سرزمین کربلا وارد شد. به خاطر همین روز دوم محرم، روز ورود به کربلا نام گذاری شده است. روز دوم، نماد پایداری است. اباعبدالله الحسین(ع) از همان آغاز حرکت با حوادث گوناگونی روبه رو شد. از بی وفایی کوفیان گرفته تا تعقیب شدن از سوی سپاهیان دشمن. با این حال از ادامة راه منصرف نشد و هم چنان استواری ورزید. حسین(ع) آموزگار بزرگ پایداری است.

شب سوم: حضرت رقیه(س)
رقیه(س) دردانة سه ساله حسین بن علی(ع) است. نام مبارک او در بعضی از کتاب های تاریخی و مقاتل نقل شده است و برخی دیگر مانند ریاض الاحزان از او با نام فاطمه صغری یاد کرده اند. رقیه(س) در روز سوم صفر سال 61ه ق در سفر اهل بیت به شهر شام از دنیا رفته است. شاید نام گذاری روز سوم محرم به نام این بانوی کوچک به این انگیزه بوده که در گرماگرم عزاداری دهه اول، از مظلومیت او یادی شود.

حضرت رقیه الگوی تربیت صحیح است. با تدبر در جملات کوتاهی که او هنگام دیدن سر بریدة پدر به زبان آورده به خوبی می توان دریافت که این کودک از چه معرفت والایی برخوردار بوده است.

شب چهارم: حضرت حرّ(ع)
شب چهارم عزاداری محرم اختصاص به یکی از شهیدان سربلند کربلا یعنی حربن یزید ریاحی دارد. البته این شب را به فرزندان حضرت زینب نیز منسوب کرده اند. حر الگوی توبه و حقیقت جویی است. او در آغاز برخورد با امام حسین(ع) چنین جایگاه وارسته ای نداشت و به گفتة خودش مأمور بود و معذور! اما ادب و تواضع حر در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد. حر با ژرف بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجده گاه توبه فرود آورد. حر، جذاب ترین الگوی توبه برای خطاکاران است.

شب پنجم: حضرت زهیر(ع) و...
این شب مانند شب چهارم میان چند شهید کربلا مشترک است. شب پنجم به حبیب بن مظاهر و حضرت عبدالله بن حسن کودک هشت سالة امام مجتبی(ع) نیز منسوب است. عبدالله(ع) در شمار آخرین شهیدانی بود که پیش از شهادت امام حسین(ع) در ظهر عاشورا به شهادت رسید.

زهیر، الگوی عاشقی کربلاست. او تا چند روز پیش، از دیدار حسین(ع) هراس داشت، اما پس از آن که به خیمه امام گام نهاد، هراسش به عشقی جاودانه بدل شد. بارقه نگاه حسین(ع) چنان در جانش اثر کرده بود که از همه هستی خود گذشت و از دنیا و خانمان گسست. او در این راه چنان پیش رفت که به یکی از فرماندهان سپاه آن حضرت تبدیل شد.

شب ششم: حضرت قاسم(ع)
شب نوجوانان عاشورایی، شب روضه قاسم بن الحسن(ع) . وقتی امام حسین(ع) سخن از شهادت یارانش به میان آورد، نوجوان سیزده ساله کربلا از عمو پرسید: عموجان ایا من نیز به فیض شهادت نائل می شوم؟ امام او را به سینه چسباند و فرمود: فرزندم مرگ را چگونه می بینی؟

قاسم پاسخ داد: از عسل شیرین تر!
شهادت طلبی قاسم(ع) و پا فشاری او برای رسیدن به مقصود، زیباترین الگو را برای رهروان خط سرخ شهادت رقم زد.

شب هفتم: حضرت علی اصغر(ع)
علی اصغر(ع) فرزند کوچک امام حسین(ع) و حضرت رباب دختر امرءالقیس است که با تیر سه شعبة حرمله بن کاهل اسدی به شهادت رسید. مصیبت علی اصغر(ع) برای حسین(ع) جان فرسا بود چنان که گریست و به خداوند عرض کرد: خدایا خودت میان ما و این قوم داوری کن. آنان ما را فرا خواندند تا یاری کنند ولی برای کشتن ما کمر بسته اند. در این لحظه ندایی از آسمان رسید که: ای حسین(ع) در اندیشه اصغر(ع) مباش، هم اکنون دایه ای در بهشت برای شیر دادن به او آماده است. شب هفتم، شب رضاست. حسین(ع) بهترین الگوی پایداری و رضآیت است. او پس از تحمل شهادت همه یاران و جوانانش، کودک شیرخوار خود را به میدان آورد. هنگامی که علی اصغر نیز فدا شد بر قضای الهی گردن نهاد و خطاب به خداوند گفت: ای خدا! چون تو این صحنه ها را می بینی تحمل این مصیبت ها بر من آسان می شود.

شب هشتم: حضرت علی اکبر(ع)
علی اکبر(ع) نخستین فردی بود که از بنی هاشم به میدان رفت. او فرزند بزرگ امام است و نزدیک ترین فرد به ایشان. چون غربت پدر را در میان خیل گرگ های خون آشام کوفه و شام می بیند، از همه یاران و افراد خاندان پیشی می گیرد و خود را در راه آرمانی فدا می کند. او گام به میدان می نهد تا حجت را تمام کند و شوق رسیدن به فیض شهادت را در دل یاران حسین(ع) قوت بخشد. علی اکبر(ع) الگوی سبقت گرفتن در شهادت است.

شب نهم: شب تاسوعا
ستاره 34 ساله آسمان کربلا و بزرگ ترین یار و یاور حسین(ع) . عباس یعنی چهره درهم کشیده و این نام نشان از صلابت و توانمندی سقای کربلا دارد. او فرزند علی(ع) و برادر حسین(ع) بود، با این حال هرگز برادر خود را به نام صدا نزد. عباس(ع) این ادب و فروتنی را تا لحظه آخر بر خود واجب می دانست. او بهترین الگوی رشادت بود. زیرا پرچم دار سپاه بود و پرچم را به دست رشیدترین و شجاع ترین افراد لشگر می سپارند. او به اندازه ای محو یار شده بود که بر امواج دل انگیز آب روان، لب های خشکیده محبوب خود را در نظر آورد و داغ تشنگی را از یاد برد. رشادت، وفاداری و فروتنی عباس(ع) یکی دیگر از برگ های زرین عاشورا است که همه را به شگفتی واداشته است.

شب دهم: شب عاشورا
شب حسین بن علی(ع) الگوی آزادگان جهان. شهامت، ایثار، بردباری، تسلیم، رضا، وفا، فروتنی، شجاعت و پایداری امواج اقیانوس بی منتهای حسین است. اگر این قیام چنین درون مایه ارزشمندی از فضایل انسانی را نداشت، این گونه بر پیشانی تاریخ نمی درخشید. عاشورا این گونه توانست حصار زمان و مکان را درهم شکند و تاریخ را درنوردد.

gamenetyahoo


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 15 آبان 1392, 16:43 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 3 مهر 1392, 16:28
پست ها : 574
تشکر کرده: 501 تا این لحظه
تشکر شده: 1605 تا این لحظه
آداب محرم
1- سزاوار است كه حال دوستان آل محمد صل الله عليه و آله در دهه اول محرم تغيير نموده و در دل و سيماى خود، آثار اندوه و درد اين مصيبتهاى بزرگ را آشكار نمايند.
2- خوب است كه مقدارى از لذائذ زندگى را كه از خوردن و نوشيدن و حتى خوابيدن و گفتن به دست مى آيد، ترك نمايند و مانند كسى باشند كه پدر يا فرزند خود را از دست داده است .
3- خوب است كه روز تاسوعا و عاشورا، ديدار با برادران دينى را ترك كرده و آن روز را روز گريه و اندوه خود قرار دهند.
4- مستحب است كه در دهه اول محرم ، هر روز امام حسين عليه السلام را با زيارت عاشورا زيارت نمايند.
5- سزاوار است كه اگر مى توانند مراسم عزادارى آن حضرت را در منزل خود با نيتى خالص بر پا نمايند و اگر نمى توانند در مساجد يا منازل دوستانش به برپايى اين مراسم كمك كنند.
6- شايسته است كه هر روز مقدارى از اوقات خود را در مكانهاى عمومى به عزادارى بپردازد.
7- مستحب است كه در آخر روز عاشورا، زيارت تسليت را بخوانند.
8- يكى از اعمال مهم دهه اول ، دعاى اول ماه است و براى اينكه اول اين ماه ، اول سال بوده و از طرف ديگر دعاهاى قبل از وقت نيز تاءثير خاصى در برآورده شدن حاجات و رسيدن به امور مهم دارد؛ اين دعا تاءثير زيادى در سلامتى و دورى از آفات دينى و دنيايى آن سال و بهبودى حال و به دست آوردن نيكيها دارد.
9- بهتر است كه در شب اول ، بعضى از نمازهايى را كه در اين شب وارد شده به مقدار حال و توانايى خود بخواند؛ حداقل دو ركعت نمازى را كه شامل حمد و يازده بار قل هو اللّه احد است را بخواند. بعد از آن ، دعايى را كه پيامبر صل الله عليه و آله بعد از اين نماز خوانده است و در كتاب اقبال نقل شده را بخواند و فرداى آن روز را روزه بگيرد. در روايت آمده است كسى كه چنين عملى را انجام بدهد مانند كسى است كه به مدت يك سال كارهاى خوب انجام داده و تا سال آينده محفوظ خواهد بود.
10- مستحب است كه روز سوم را روزه بگيرد. در روايت آمده است : حضرت يوسف عليه السلام در اين روز از چاه خارج شد. و اگر كسى اين روز را روزه بگيرد، خداوند مشكل او را برطرف نموده و سختيها را بر او آسان مى نمايد.
11- روايت شده است : مستحب است كه انسان تمام ماه را روزه بگيرد. و در مورد روزه روز تاسوعا و عاشورا روايت مخصوص داريم ، اما احتياط اين است كه روز عاشورا را روزه نگيرد ولى از خوردن و آشاميدن تا عصر خوددارى نمايد و آنگاه چيزى بخورد يا بياشامد؛ به جهت اين كه امام حسين عليه السلام و ياران حضرت در عصر از غصه هاى اين دنياى پست رهايى يافتند.
12- از كارهايى مثل سرمه كشيدن و غير آن ، بهتر است پرهيز شود.
13- مستحب است كه شب عاشورا تا صبح پيش قبر امام حسين عليه السلام بماند.
14- از شيخ مفيد رحمة اللّه روايت شده است كه شب بيست و يكم محرم ، شب زفاف سرور تمام زنان جهان حضرت فاطمه عليه السلام است و به همين جهت روزه آن روز مستحب مى باشد.
15- مستحب است كه در آخر ماه محرم محاسبه نفس ، استغفار و دعا براى اصلاح حال ، صورت پذيرد.
منبع:ashoora.ir


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
 موضوع پست: Re: محرم
پستارسال شده در: 16 آبان 1392, 14:27 
آفلاين
.
.
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 3 مهر 1392, 16:28
پست ها : 574
تشکر کرده: 501 تا این لحظه
تشکر شده: 1605 تا این لحظه
چهار رکعت نماز امام حسین(ع)


«سیّد بن طاووس» در «جمال الاسبوع» نمازى براى آن حضرت(علیه السلام) نقل کرده است که چهار رکعت است (هر دو رکعت با یک سلام) و به همان کیفیّت نماز امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى باشد و در روز جمعه خوانده مى شود.

نماز دیگرى از آن حضرت نیز نقل کرده که در روز جمعه خوانده مى شود و آن هم چهار رکعت است که در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و بیست وپنج مرتبه سوره «توحید» رابخواند و پس از آن این دعا را بخواند:

اَللّهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ بِجُودِکَ وَکَرَمِکَ، وَاَتَقرَّبُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّد عَبْدِکَ
خدایا من تقرّب جویم به درگاهت بوسیله بخشش و کرمت و تقرّب جویم بدرگاهت بوسیله محمّد بنده

وَرَسُولِکَ، وَاَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ بِمَلائِکَتِکَ الْمُقَرَّبینَ، وَ اَنْبِیآئِکَ وَ رُسُلِکَ، اَنْ
و فرستاده ات و تقرب جویم به درگاهت بوسیله فرشتگان مقرّب و پیمبران و رسولانت که


تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد عَبْدِکَ وَرَسُولِکَ، وَ عَلى آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ تُقیلَنى
درود فرستى بر محمّد بنده و فرستاده ات و بر خاندان محمّد و این که از لغزشم

عَثْرَتى، وَ تَسْتُرَ عَلَىَّ ذُنُوبى وَ تَغْفِرَها لى، وَتَقْضِىَ لى حَوآئِجى، وَ لا
درگذرى و گناهانم را بپوشانى و آنها را بیامرزى و حاجتهایم را برآورى و به کار زشتى

تُعَذِّبْنى بِقَبیح کانَ مِنّى، فَاِنَّ عَفْوَکَ وَ جُودَکَ یَسَعُنى، اِنَّکَ عَلى کُلِّ
که از من سر زده عذابم نکنى زیرا که گذشت و بخشش تو چنان هست که مرا فرا گیرد و همانا تو بر هر

شَىْء قَدیرٌ.(۱)
کارى توانایى.

۱٫ جمال الاسبوع، صفحه ۲۷۰ و بحارالانوار، جلد ۸۸، صفحه ۱۸۵، حدیث ۱۱٫


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
 
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 14 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدي

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد
شما نمي توانيد فايل هاي پيوست در اين انجمن ارسال کنيد

جستجو براي:
انتقال به:  
cron
قدرت گرفته توسط phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB Persian | پشتیبانی phpBB فارسی توسط Maghsad